W imieniu firmy „ITEM – Umiejętności Społeczne Emil Szumiło” zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniach realizowanych na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020. Szkolenia adresowane są do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Na szkolenie jednej grupy przewidziane są trzy sesje edukacyjne podczas których specjaliści będą zapoznawać się z następującą tematyką:
• • FASD – specyficzne zaburzenie neurorozwojowe
• • Trudności funkcjonalne dzieci z FASD
• • Problemy zdrowotne dzieci z FASD
• • Dziecko z FASD w procesie edukacji
• • Model pomocy dla dzieci z FASD
• • Akomodacje środowiskowe dla dzieci z FASD w szkole
• • Proces nauczania dzieci z FASD – specyficzne trudności edukacyjne
Szkolenie składa się z III sesji. Ze względu na aktualne warunki epidemiczne Sesja I i Sesja II odbędzie się w wersji e-learningowej poprzez platformę szkoleniową, do której każdy uczestnik dostanie dostęp. III sesja szkoleniowa planowana jest w formie stacjonarnej na jesieni w Warszawie. Udział w całości szkolenia jest bezpłatny. Zajęcia w formie e-learningowej rozpoczną się pod koniec maja.
Szczegółowy zakres tematyczny szkoleń:
Sesja I
Zagadnienia prezentowane podczas tej sesji są skoncentrowane na zapoznaniu uczestników ze specyfiką funkcjonowania dzieci z FASD ze względu na uszkodzenia OUN. Zrozumienie trudności dzieci pozwoli nauczycielom lepiej dostosować metody pracy wychowawczej i nauczania. Istotnym obszarem jest zrozumienie zachowania dziecka i jego właściwa interpretacja tak, aby nie obarczać dziecka z FASD poczuciem winy za zachowanie zależne od uszkodzenia. Wielu specjalistów ulega tego typu złudzeniom ze względu na to, że uszkodzenia mózgu u dzieci z FASD manifestują się bardzo dyskretnie i są często interpretowane jako celowa złośliwość.
• • Specyfika zaburzeń neurorozwojowych u dzieci z FASD
• • Problemy z zachowaniem dzieci z FASD
• • Funkcjonowanie dzieci z FASD
• • Rozumienie zachowania dzieci z FASD
• • Zdrowie dzieci z FASD w opiece medycznej
• • Rozwiązania przydatne dla dzieci z FASD w perspektywie prawa oświatowego
• • Jak pomagać dzieciom z FASD – model pomocy
Sesja II
Tematyka sesji II koncentruje się na zaplanowaniu pracy w szkole i wsparciu dla procesu edukacji. Zależy nam, aby pomoc jaką otrzymują dzieci z FASD była adekwatna i dostosowana do ich potrzeb. Ważne jest, aby w planowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych (IPET) dzieci z FASD otrzymały takie wsparcie, które pomoże im radzić sobie z nauką i zachowaniem w środowisku szkolnym.
• • Organizacja i wsparcie w procesie edukacji
• • Jak uczyć dziecko z FASD
• • Analiza IPET – dla dziecka
• • Akomodacje środowiskowe dla dzieci z FASD
• • Jak rozumieć zachowania dzieci z FASD właściwie
• • Dlaczego akomodacje są wsparciem w szkole i w domu?
Sesja III
Sesja III koncentruje się na poznaniu metod dydaktycznych w nauczaniu myślenia matematycznego i wsparciu rozwoju językowego. Na tym spotkaniu będziemy także uczyć się jak regulować emocje dzieci z FASD, aby ich napięcie emocjonalne i ekspresja z tym związana nie pogarszały zachowania dzieci. Ze względu na to, że dzieci z FASD wymagają uczenia nieco innymi metodami niż dzieci zdrowe, na zajęciach prezentujemy sposoby innego uczenia matematyki i języka polskiego dla dzieci z FASD.
• • Nie trzeba mocniej – trzeba inaczej – o roli nauczyciela w udzielaniu wsparcia dziecku i rodzinie z FASD
• • Jak uczyć matematyki dzieci z FASD?
• • Regulowanie emocji dla dzieci z FASD – dlaczego kary nie działają?
• • Jak radzić sobie z zachowaniem dzieci z FASD
• • Wsparcie rozwoju językowego dzieci z FASD
Zgłoszenia do udziału w szkoleniach należy dokonywać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego pod linkiem https://forms.gle/S7gcZVawwLhjs32v8 . Termin zgłoszeń upływa 18.05.2020 r.
W razie pytań prosimy o kontakt mailowy na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub pod numerem telefonu 505968086 (w godzinach 12-18).
Kryteria udziału w szkoleniach:
- praca jako nauczyciel, pedagog, psycholog szkolny lub pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej
O przyjęciu na szkolenie decyduje kolejność zgłoszeń oraz kryteria. Liczba miejsc jest ograniczona.